معروفترین اثر نقاش عجیب و غریب اسپانیایی سالوادور دالی : تداوم حافظه

 

 

تابلوی تداوم حافظه شناخته شده ترین اثر نقاش عجیب وغریب اسپانیایی سالوادرو دالی است.

 

احتمالا این نقاش را دیده اید و می توانید ساعت های در حال ذوب شدن آن را به خاطر بیاورید ، اما احتمالا از مراحل خلق این اثر خبر ندارید با ما همراه باشید....

 

111

 

تاریخچه اثر تداوم حافظه

این نقاشی که در سال 1931 به تصویر کشیده شده ، یکی از معروفترین آثار سورئالیسم به شمار می رود.این نقاشی برای اولین بار در سال 1932 در گالری جولین لوی به نمایش گذاشته شد.و از سال 1934 این نقاشی در مجموعه موزه هنر مدرن در شهر نیویورک قرار داردکه آن را از یک اهداکننده ناشناس دریافت کرده است.این نقاشی بسیار معروف است و گاهی اوقات از این اثر با عناوینی مانند "ساعت های در حال ذوب " یا " ساعت های نرم" نیز یاد می شود.دالی نقاشی تداوم حافظه را در سن بیست و هفت سالگی کشیده است.در حقیقت دالی در این نقاشی تلاش می کند که این پیام را منتشر کند که زندگی سریع و پر از انتخاب هایی است که گاهی اوقات نتایج نامطلوبی را در بر دارند اما ما راه خودمان را ادامه می دهیم ....

 

تکنیک سالوادور دالی در تابلوی تداوم حافظه

در نقاشی تداوم حافظه از "تکنیک های نقاشی واقع گرایانه " برای ترسیم تصاویری استفاده شده است.که بیشتر در خواب دیده می شوند تا هوشیاری.دالی معمولا روی بوم یا تخت چوب نقاشی می کشید ، اگر چه برخی از کارهای اولیه او روی مقوا نیز کشیده شده اند.او غالبا اول از رنگ سفید به عنوان پس زمینه سطح کار خود استفاده می کرد....

( مشابه نحوه استفاده هنرمندان امروزی از جسو سفید روی بوم اولیه ) و بعد در خط افق ، آسمان و منظره خود را نقاشی می کرد . دالی برای شخصیت ها و موضاعات مهم خود ، طرح بسیار دقیقی با مداد سیاه یا آبی ترسیم می کردو بعد باضربات قلم مو ، نتایج فوق واقع گرایانه ایی را ایجاد می کرد اسکن آثار دالی با اشعه ماورا بنفش نشان داده است که دالی (حداقل گاهی اوقات ) رنگ روغن را بایک ماده رزینی طبیعی مانند رزین دامارمخلوط می کرده تا رنگ های مورد استفاده اش کاملا روان و آبکی شوند.

 

سبک دالی در تابلوی تداوم حافظه

تداوم حافظه در سال 1931 و در اوج جنبش سورئالیسم نقاشی شد . جنبش سورئالیسم بمب عظیمی بود که در اوایل قرن بیستم در اروپا منفجر شد از بعضی جهات این سبک به همراه سبک دادائیسم پاسخی به جنگ جهانی اول و وحشت از چیزی بود که بشیرت می تواند انجام دهد . سالوادور دالی یکی از چهره های اصلی جنبش سورئالیسم بود .نظر دالی این بود که " سورئالیسم مخرب است اما تنها چیزهایی را تخریب می کند که دید ما را محدود می کند. "نقاشی های دالی به طرز ماهرانه ای ریشه در رئالیسم دارند اما موضوع اصلی آنها غیر واقعی است . تداوم حافظه سرشار از نماد گرایی است و فضای رویایی را به تصویر می کشد که مشخصه آثار دالی است.

 

تحلیل و بررسی تابلوی تداوم حافظه اثر دالی

از آنجایی که قصد دالی این بود که از هنر خود به عنوان وسیله ای برای بیان ضمیر ناخودآگاهش استفاده کند ، بنابراین می توان "تداوم حافظه " را به عنوان دریچه ی شناخت دالی ، تجارب زندگی او ، خواسته ها و ترس های او دانست. به همین دلیل چهار قسمت از این نقاشی که برای دالی بسیار مهم بودند را در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم :

 

تحلیل منظره در تابلو تداوم حافظه

آب آرام و ساکن و صخره های نقاشی تداوم حافظه بسیارشبیه به فضای خانه جدید دالی در آن زمان بودند از پنجره ای این خانه دریای آبی رنگ مدیترانه پیدا بود و تپه های سرا د رودز پشت سر خانه دیده می شدند . قطعا صخره های این نقاشی به دالی کمک می کنند تا به روشی بسیار شخصی ، این نقاشی را به خود مرتبط کند . با این حال ، دالی در درجه اول از این منظره به عنوان یک پس زمینه و ابزاری برای ایجاد فضای بصری روشن در این داستان خیالی استفاده کرده است.

 

در این منظره ، چند مشخصه اصلی وجود دارند :

یک درخت زیتون به ظاهر مرده که از یک سکوی بزرگ مربعی بیرون زده است ویک سکوی دیگر که به آب نزدیک تر است.درخت زیتون ، رشد کم و طبیعت بی جان این دنیارا نشان می دهد ، در عین حال به عنوان یک تکیه گاه برای نگه داشتن یکی از ساعت های جیبی در حال ذوب دالی در وسط نقاشی بکار رفته است.هر دو سکو به متعادل سازی ترکیب بندی اثر کمک کرده اند و عمق پرسپکتیو را نشان می دهند ، بدون اینکه توجه بیننده را از بقیه نقاشی پرت کنند.دالی ترجیح داده برای اضافه کردن پرسپکتیواز ساختمان ها یا عناصر دیگر طبیعت استفاده نکند ، با این کار موفق شده است که طبیعت و تهی این مکان رویایی را به نمایش بگذارد.منظره ای متروکه ای که در آن ، ساعت ها ذوب می شوند نیز عقیم و نابارور است.

 

تحلیل ساعت های در حال ذوب شدن در نقاشی تداوم حافظه

ساعت روی شاخه درخت مانند لباسی خیس منتظر خشک شدن آویزان شده است . شاخه درخت کاملا خشک شده است وهیچ برگ سبز وطراوتی نداردساعت ها می توانند نمادی از نوجوانی دالی باشند زیرا در حال محو و ذوب شدن هستند ودالی دیگر نمی تواند خاطرات نوجوانی خود را به درستی به یاد آورد زیرا زمان زیادی از آن گذشته است.البته ساعت های در حال ذوب نقاشی دالی معانی دیگری نیز ممکن است داشته باشند.قطعا این ساعت ها مختص این اثر سالوادور دالی بوده و به یادماندنی ترین اشیای این نقاشی هستند . وقتی در مورد آنها سوال شود ، دالی به سادگی گفت که برای به تصویر کشیدن آنها از آب شدن پنیر پیتزا الهام گرفته است.دالی در تمام نقاشی های سو رئالیستی خود ، تصورات ذهنی ما را به بازی گرفته است . ما انتظار داریم که یک ساعت ، محکم و خوش ساخت باشد و زمان درستی را نشان دهد ، اما ساعت های این نقاشی اصلا اینطوری نیستند. ساعت آویخته شده برتنه درخت خشکیده به نظر می رسد که در خودش ذوب می شود و عقربه ها و اعداد به آرامی بر روی صفحه ساعت آب می شوند.اگر آن عقربه ها در گذشته قادر به حرکت بودند ، مطمئنا دیگر نمی توانندحرکت کنند. 

 

شکی نیست که مفهوم زمان ، در این مکان رویایی برای بیننده آشنا نیست. و سوال اینجاست که اگر زمان غیر قابل اطمینان باشد ، چه تضمینی وجود داردکه هر عنصر از این جهان به شیوه ای منطقی عمل کند ؟

اگر بخواهیم کوتاه پاسخ دهیم ، هیچ تضمینی وجود ندارد . هیچ چیز ثابت نیست.همه چیز در این دنیای سورئالی و غیر واقعی خلق شده ،توسط دالی ناشناخته است.

 

پیکر سورئال ( غیر واقعی ) در حال ذوب شدن

در مرکز نقاشی ، یک تصویر گیج کننده تر قرار دارد . یک پیکر یا موجودی که در این مجموعه ، معنی خاص را القا نمی کند. ساعت مسطحی که بر روی آن افتاده است تقریبا مانند یک زین به نظر می رسد .اما تعابیر دیگری نیز وجود دارد ، مثل اینکه شاید شکل خاص این پیکر ناشی از وزن ساعت باشد ، یاحتی شایداین پیکره وسط تابلو تنها به صورت اتفاقی در حالت دمر قرار گرفته است (کسی چه می داند ؟)

به هر حال چیزی که مسلم است نشان دهنده تجربه رویا گونه خود دالی در این فضا باشد.سنگ های زیر این پیکر در واقع حالت سیال گونه و ذوب شدگی آن را نشان می دهند ، دقیقا مانند شاخه درخت و سکویی که برای نشان دادن همین حالت دو ساعت جیبی دیگر بکار رفته اند.

خواه این یک پرتره واقعی باشد یا نه ، ما هرگز نمی توانیم مطمئن باشیم.اما به عقیده عموم ، علاقه دالی به بررسی ضمیر ناخودآگاهش در آثار او مشهود است.

 

اجتماع مورچه ها در تابلوی تداوم حافظه

آخرین عنصر مهم این نقاشی گروه مورچه هایی است که بر پشت تنها ساعت جیبی که رو به پایین قرار دارد ، جمع شده اند . دالی ممکن است مورچه ها را برای تاکید بیشتر اضافه کرده باشد . می دانیم که مورچه ها حشراتی هستند که خرده رزق و روزی را پیدا می کنند ، باخود می برند. همچنین اگر از بالانگاه کنیم ، تصویریک مگس تنها نشانه بیماری بر روی ساعت دیده می شود....

 

 

 سالوادور عجیب

" هر روز صبح وقتي از خواب بلند مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود "