آثار سالوادور دالی
سالوادور دالی دنیای رویایی را به تصویر کشید که در آن اشیا عادی در کنار هم قرار می گیرند ، تغییر شکل می دهند یا در غیر این صورت به شیوه ای عجیب و غیر منطقی دگرگون می شوند.دالی آن اشیا را با جزئیات دقیق و تقریبا دردناک ، واقع گرایانه به تصویر می کشد و معمولا آنها را در مناظر تاریک و آفتابی قرار می دهد که یادآور سرزمین مادری کاتالونیا بود .
در این مطلب به معرفی آثار ، نقاشی های سالوادور دالی تاثیرات وی بر دنیای هنر و تحلیل آثار و شخصیت مهم هنری قرن 20 خواهیم پرداخت.با ما همراه باشید ....
1 _ 1929، The_Great_Masturbator
مرکز این نقاشی دارای چهره ای انسانی تحریف شده ، نمایه دالی و یک چهره زن برهنه است کهئ نشان دهنده نگرش های بسیار متناقض این هنرمند نسبت به استمنا و روابط جنسی است او تمایل داشتکه روابط جنسی را با پوسیدگی ارتباط دهد همان طور که در این توضیح آمده است The_Great_Masturbator به باغ دلخوشی های زمینی اثر هیرونیموس بوش شباهت دارد.
2 _ 1931 (THE OF PERSISTENCE MEMORY) تداوم حافظه
شناخته شده ترین آثار سورئالیسم ، شاید ماندگارترین تصویر از بین نقاشی های سالوادور دالی است .
ساعت مچی نرم جیبی ، نمادی ناخودآگاه از فروپاشی تصورات ما از زمان و مکان ، یا همان طور که دالی پیشنهاد کرد ساعت های نرم از تئوری نسبیت الهام نگرفته اند بلکه از برداشت سورئالیستی از کامبرت در آفتاب ذوب می شوند " الهام گرفته شده است " .
3 _ 1936 ( SOFT CONSTRUCTION WHTH BOILED BEANS) ساخت نرم لوبیای آب پز
شش ماه قبل از آغاز جنگ داخلی اسپانیا و پیش از اعدام دوست سالوادور دالی فدریکو گارسیا لورکا ، توسط یک گروه فاشیست ، او این قطعه را "به عنوان پیش گوئی از وحشت درگیری ایجاد کرد. " قدرت نبوی ضمیر ناخودآگاه او این موجود هیولایی را بسیار واقع بینانه و با مفاهیم سورئال طراحی کرد آسمان کاتالان آبی روشن و لوبیای جوشانده مالیخولیایی استعاره ای تلخ از عشق ، غذاخوردن و جنگ بود.
4 _ 1937 (THE BURNING GIRAFFE) زرافه در حال سوختن
دالی زرافه در حال سوختن راقبل از تبعید خود در ایالات متحده که از سال 1940 تا 1948 بود ،نقاشی کرده است . چهره های زن آبی ، که به عنوان (زن استخوانی دم ) توصیف شده است دارای اجسامی هستند که با کشوهای مخفی پر شده اند و فقط با روان کاوی باز می شوند. نوعی تمثیل که برای نشان دادن نقاب های متعدد خود شیفتگی ما عمل می کند در دوردست ها ، زرافه پشت به آتش ، یک پیش فرض آخر الزمانی از جنگ است.
5 _1937 (METAMORPHOSIS OF NARCISSUS ) مسخ نرگس
این تابلویی از سالوادور دالی است مربوط به دوران بحرانی پارانوایاک دالی است و تفسیر او از افسانه یونانی نرگس را نشان می دهد که با انعکاس خود در یک استخر احساس عشق می کند.در نقاشی دالی نرگس برخلاف افسانه ای که در آن او به یک گل تبدیل می شود.و قادر به درک تصویر خود نیست ، در دست سنگ محو می شود تا زمانی که کاملا نامرئی شود در کنار این نقاشی شعری به نمایش گذاشته شد که توسط EDITIONS SURREALISTES منتشر شد.
6 _ SWANS REFLECTING ELEPHANTS ،1937
سالوادور دالی در مقاله خود با عنوان "تسخیر غیر منطقی " در سال 1935 میلادی تمایل خود را برای گنجاندن اشکال توهم آمیز ، تصاویر دوگانه و توهمات تصویری در نقاشی های خود را در طول دهه 30 توضیح داد . نقاشی بدن قوها به گوش فیل ها تبدیل می شود و درختان به پای فیل ها تبدیل می شوند، این هنر حیرت انگیز بین سال های 1940 و 1944 توسط نازی ها در فرانسه و بلژیک به سرقت رفته و در سال 2010 با پیشنهاد آنلاین شد.
7 _ 1940 (THE FACE OF WAR) چهره جنگ
آسیب دیدگی پایان جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم دالی را الهام بخشیده است در آن زمان ، او در کالیفرنیا زندگی می کرد . صورت جدا از بدن _| با چهره های یکسان که در دهان و حفره های چشم خود تکرار می شود به روشی که می توان آن را فرآیندی نامتناهی نامید . دارای بیان وحشتناک و ناامید کننده ای است ، مارهای گزنده و درهم و برهم ،به یک زیستگاه بیابانی تبدیل می شوند ،نمونه ای از تولید دالی است ....
" هر روز صبح وقتي از خواب بلند مي شوم، با خودم مي گويم چه لذتي بالاتر از اينکه مثل «سالوادور دالي» باشي؟! و سريع از خودم مي پرسم امروز چه کار شگفت انگيزي خواهد کرد اين سالوادور دالي؟!» اين جملات را کسي درباره نقاش، مجسمه ساز و گرافيست اسپانيايي «سالوادور دالي» نگفته است. اينها اظهارنظرهاي خود او درباره خودش است! دالي فردي خيال پرداز بود که براي جلب توجه ديگران کارهاي عجيبي مي کرد و حرف هاي عجيبي مي زد. همين تفاوت شخصيت هم باعث مي شد تا توجه بيشتري به نقاشي هاي او نشان داده شود "